Izveštaj sa druge večeri KROKODILovog festivala - KROKODIL
festival, krokodil, jezici, region, pisci, prevodioci, knjizevnost, konferencija, debate,
20669
post-template-default,single,single-post,postid-20669,single-format-standard,bridge-core-1.0.5,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.2,vc_responsive

Izveštaj sa druge večeri KROKODILovog festivala

Izveštaj sa druge večeri KROKODILovog festivala

Trinaesto izdanje festivala KROKODIL održano je ove godine u periodu od 26. do 29. avgusta pod sloganom „Borders vs. Frontiers“. Nakon prve večeri, tradicionalno mesto održavanja večernjeg programa festivala, amfiteatar ispred Muzeja Jugoslavije, naredne dve večeri nažalost nije ugostio publiku i učesnike. Naime, usled nepovoljnih vremenskih prilika, lokacija je morala da bude promenjena, te je program premešten u Centar za kulturnu dekontaminaciju. Na ovom mestu, u petak 27. avgusta, okupio se veliki broj posetilaca sa željom da isprati vrlo bogat i zanimljiv program najavljen za taj dan.  

Izvrsna selekcija pisaca i spisateljica predstavljala se okupljenoj publici prevashodno kroz razgovore s voditeljima o za njih i njihovo stvaralaštvo bitnim temama, te kroz čitanje izvoda iz svojih literarnih dela. Poseban segment ove večeri predstavljao je i In memoriam u čast Bekima Sejranovića. 

Baš kao i prethodne večeri kroz program su nas vodili niko drugi do Mima Simić i Galeb Nikačević. Ovaj dvojac je svojim vođenjem umnogome doprineo dinamici večeri, te je skoro tri sata, koliko je program trajao, proletelo.

Foto: Alex Dmitrović

U neodoljivo šarmantnom i duhovitom stilu, koji odlikuje ovaj voditeljski par, najavljen nam je gost koji je “probio led” – Igor Štiks, pisac, naučnik i teoretičar i aktivista. Razgovor je protekao u znaku ovih triju različitih funkcija, njihovog međusobnog odnosa, pogotovo u situacijama kada se iz tih različitih vizura bavi istim i/ili sličnim stvarima. Štiks je čitao odlomak iz svog najnovijeg romana „W“ koji tematizuje revolucionarnu 1968. godinu, period kada se činilo da je sve moguće i da se svet može promeniti, te šta je iza toga ostalo. Na kraju, istakao je voljenje kao jedan vid aktivnog, javnog delovanja koje mora biti u srži političke akcije.

Foto: Alex Dmitrović

Nije bilo lako Mimi najaviti sledeću gošću, o kojoj priznaje da nije znala mnogo pre početka festivala, te ju je predstavila kako su je i njoj predstavili: kao jednu „jako kul osobu”. Ognjenka Lakićević nam je osim blage stidljivosti na scenu donela i nekoliko svojih pesama, od kojih dve nove koje će se naći u zbirci poezije koju trenutno priprema i koje je publika bila u prilici premijerno da čuje. 

Kako je sama izjavila, više bi volela da je bend na sceni uz nju. Poseban deo razgovora bio je posvećen Ognjenkinom stvaralaštvu i angažmanu u okviru alternativnog rok benda Autopark, te razlici između pisanja poezije i tekstova pesama. 

Foto: Alex Dmitrović

Sledeći gost nam se javio iz Amerike. Nakon Ognjenke, onlajn se u program uključio Aleksandar Hemon direktno iz Prinstona. Hemona smo mogli da vidimo na velikom platnu festivala, a javio nam se iz sobe na čijem zidu se nalazio poster serije Sense8 za koju je radio scenario. Uz to, Hemon je i koscenarista Matrixa 4. Detalje o filmu nije mogao da nam oda, s obzirom da je film u postprodukciji, ali smo nakon njegovog pojavljivanja na festivalu sigurni da očekujemo odličan i uzbudljiv film. 

Pored izazova s kojima se suočava prilikom pisanja scenarija, Hemon je govorio i o poziciji između dve kulture. Čitao je odlomak iz romana „Moji roditelji: uvod“ u kojem se, između ostalog, dotiče tog međuprostora u kojem obitava iskustvo izbeglih i raseljenih. Za kraj, otkrio je prisutnima još jednu dimenziju svog stvaralaštva i da se okušao kao muzičar. Njegova nova karijera se za sad može smestiti u 90 minuta kvalitetne muzike koje je on autor.

Foto: Alex Dmitrović

Hemon se lagano odjavio uz taktove svoje muzike, publika je još malo imala priliku da sluša njegovu kompoziciju propraćenu prikladnim vizuelnim efektima, a na podijum je ubrzo izašla Ana Miloš, mlada i izuzetno razborita devojka zaljubljena u svaki grad, kako možemo i pročitati u njenim delima. 

Ana se dotakla i instagrama kao sredstva za promociju kojim se i sama koristila. Možda su društvene mreže imale uticaja na njenu slavu, ali u nagrađivanoj priči „Div”, koju je pročitala, čuli smo istinsku moć njenog stvaralaštva. „Div” je deo zbirke „Kraj raspusta” koja je nedavno doživela reizdanje pod naslovom „Kraj raspusta i druge priče”, obogaćena s osam novih priča.

Foto: Alex Dmitrović

Usledila je kratka pauza tokom koje je najavljen debatni program festivala koji je održan u subotu i nedelju, 28. odnosno 29. Avgusta.

Nakon pauze sledio je sofa intervju. Mesto na narandžastom kauču ove večeri bilo je rezervisano za Damira Karakaša od koga smo imali priliku da čujemo i odlomak iz njegovog neobjavljenog romana “Potop”. 

U razgovoru s Galebom Nikačevićem, Karakaš se dotakao raznih tema iz svog života i stvaralaštva. Mnoge zabavne anegdote i duhovite opaske kojima je obogaćivao svoje odgovore redovno su izmamljivale glasan smeh kod prisutnih te bismo, nakon ove druge večeri festivala, mogli da mu pridodamo još jedno zvanje pored romanopisca – komičar.

Damir je, za kraj, izjavio kako se smatra boljim piscem od svih knjiga koje je dosada napisao, što ga i podstiče da nastavlja da stvara, a poštovaoci i ljubitelji njegovog dela uskoro mogu očekivati nov roman naslovljen „Okretište”.

Foto: Alex Dmitrović

Naredni deo večeri bio je posvećen sećanju na prerano preminulog pisca Bekima Sejranovića. Razgovor o Bekimu, njegovom životu i delu i poziciji na književnoj sceni koja ostaje prominentna i značajna uprkos njegovom fizičkom odsustvu, vodio je Vladimir Arsenijević, a učesnici su bili direktor izdavačke kuće Booka Ivan Bevc i književnica i likovna umetnica Milica Vučković. Izvod iz Bekimovog poslednjeg dela „Dnevnik jednog nomada“ pročitao je glumac Leon Lučev koji je nažalost bio sprečen da prisustvuje uživo događaju, te je njegovo čitanje prezentovano preko audio snimka.

Foto: Alex Dmitrović

Milicu Vučković smo imali priliku da čujemo i u narednom delu večeri, budući da se još malo zadržala na sceni i predstavila publici koja je imala priliku da „degustira” izvod iz njenog novog romana komičnog naslova „Smrtni ishod atletskih povreda, koji tematizuje disfunkcionalne veze, prećutkivanje i trpljenje prividno sitnih stvari, koje nas u konačnici mogu mnogo koštati.

Poslednji gost koji se predstavio publici ove druge večeri bio je književnik i novinar Elvedin Nezirović. Može se reći da je on svojim nastupom efektno i upečatljivo zatvorio ovo veče. Ipak, ovo nije bio njegov jedini nastup na ovogodišnjem festivalu. Nezirović je takođe učestvovao u jednoj od diskusija u okviru KROKODILovog Debatnog programa koja je nosila isti naziv kao i ovogodišnji slogan festivala i koja je održana u subotu 28. avgusta.

Foto: Alex Dmitrović

Baš kao i prvo veče festivala i drugo je došlo kao inspiracija, kako za buduće pesnike i pisce, tako i za sve nas. 

Voditelji i učesnici programa zajednički su učinili ovo veče nezaboravnim i upečatljivim, a atmosferi je svakako značajno doprinela i mnogobrojna publika bez koje Festival ne bi bio to što jeste.

Journalist for a Day, Aleksandra Jelesijević i Stefana Pekez, Beograd, avgust 2021.