Boris Dežulović: Voleo bih da imamo posla sa ozbiljnijim protivnicima / izveštaj s druge večeri Festivala KROKODIL 2022
festival, krokodil, jezici, region, pisci, prevodioci, knjizevnost, konferencija, debate,
21975
post-template-default,single,single-post,postid-21975,single-format-standard,bridge-core-3.0.5,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-29.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Boris Dežulović: Voleo bih da imamo posla sa ozbiljnijim protivnicima / izveštaj s druge večeri Festivala KROKODIL 2022

Boris Dežulović: Voleo bih da imamo posla sa ozbiljnijim protivnicima / izveštaj s druge večeri Festivala KROKODIL 2022

“Na pisanje me trigira bezgranična ljudska glupost – osuđeni smo na  Tuđmana i Miloševića, na naše sitne provincijske fašiste, razne Vučiće i Šešelje” rekao je Boris Dežulović juče na drugoj večeri KROKODILovog festivala.

Tokom razgovora sa Mimom Simić prisetio se svog rada u Feralu, koji je opisao kao spoj rokenrol benda i ozbiljnog rudarskog novinarstva, a o današnjim medijima, kaže da su uglavnom smeće.

“Uglavnom je to smeće, ali u tom smeću možes naći zaista vrednu stvar – to je kao kada gledaš po kontejneru i nađeš nešto dobro. Ima dobrih novinara, uglavnom pratim novinare, ne medije“, kaže Dežulović.

Sa druge strane, karikaturista Predrag Koraksic-Corax, kaže da na svojim prethodnim poslovima nije imao dovoljnu slobodu izražavanja, pa je zbog toga često bio primoran da menja poslove.

A kada se jedna vrata zatvore, po pravilu se druga otvore. Zbog te činjenice Corax je postao ono što je i dan danas. Jedan od najpoznatijih karikaturista u Srbiji i šire.

Tokom Miloševićevog mandata, nije imao toliko problema sa njim, koliko sa njegovim “pijunima”.

“Zbog karikiranja Miloševića, dobio sam tužbu od Dobrice Ćosića. Međutim, ono što je Miloševiću najviše smetalo, jeste to što sam njegovu suprugu Miru prikazivao kao debelu, kada ona to više nije bila“, kaže Corax.

Autoru knjige “Sampas”, Iliji Đuroviću, kolektivni rad je najbitniji. Kako ističe on ga oslobađa odgovornosti i samostalne borbe.

“Potpuno sam u šoku, kada se navodno podrazumeva da ja imam iskustva. Naime, o tom iskustvu nemam šta da kažem. Trebalo mi je dosta vremena da to prihvatim, međutim kada sam konačno to uradio usledilo je veliko olakšanje“, dodaje on.

Đurović kaže da je susret sa “sampasom“ kao susretom sa slobodnim životinjama koje stanovnici crnogorske severne regije izvode na ispašu u toku leta i više ne obilaze do jeseni, nastao sasvim slučajno.

Književnica Jasminka Petrović i reditelj Raša Andrić, razgovarali su sa filmskim producentom Srđanom Anđelićem Mjehurom, o filmu i knjizi” Leto kada sam naučila da letim”.

Raša kaže da je odgovornost velika. On se plaši da ne bude dosadan deci, jer današnja deca imaju manjak pažnje.

“Treba voditi računa da ne kažeš nešto pogrešno što će da ti se ureže, pa da posle misliš da si napravio neku glupost. Bilo mi je jako teško da izostavim psovke, jer nisam mogao da dajem indikacije glumcima na taj način“ Ističe Raša.

Jasminka dodaje, da je odgovornost osnovna razlika između pisanja za decu i odrasle, jer kada se obraćaš maloletnima moraš da imaš odgovornost.

Na festivalu je učestovala i književnica Ana Marija Grbić, koja je govorila o svojoj prvoj knjizi priča” Srneća leđa”.

Veče su zatvorile hrvatska dramatičarka Tena Štivičić i glumica Hana Selimović. Selimović je interpretirala odlomak iz drame “64”  koji govori o intimi savremenog bračnog para, koji se lomi pod teretom očekivanja.

XIV KROKODILov festival nosi naziv “Godina magijskog mišljenja” u znak sećanja na nedavno preminula američku autorku Džoan Didion.

Izveštaj su pripremile KROKODILove novinarke na dan: Anđela Davić, Ana Živanović i Sara Nikolić.

Projekat Novinar na dan – Novinari protiv rasizma se realizuje kao deo projekta Reporting Diversity Network 2.0 koji finansira Evropska Unija.

Foto: Marija Piroški