Oktobarska gošća KROKODILove kuće za pisce je švedska autorka Ida Teren
festival, krokodil, jezici, region, pisci, prevodioci, knjizevnost, konferencija, debate,
29467
post-template-default,single,single-post,postid-29467,single-format-standard,bridge-core-3.0.5,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-29.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-27178

Oktobarska gošća KROKODILove kuće za pisce je švedska autorka Ida Teren

Oktobarska gošća KROKODILove kuće za pisce je švedska autorka Ida Teren

Švedska autorka Ida Teren je 149. gošća KROKODILovog rezidencijalnog programa za književne stvaraoce u Beogradu. U sredu 15. oktobra, s početkom u 18 časova, ova istaknuta švedska spisateljica predstaviće se pred beogradskom publikom u KROKODILovom Centru razgovorom o njenom najnovijem delu – romanu Nevidljivi hram. Ovaj smeli premda ujedno i intimni istorijski roman obuhvata tri dana u životu Hilme af Klint, vizionarke iza čijih je monumentalnih apstraktnih slika smešten život ispunjen duhovnim traganjem, strasnim vezama i umetničkim opsesijama.

1928. godina je, leto je u punom jeku kada Hilma af Klint stiže u London. Sprema se da prvi put pokaže svoje slike: više od petnaest godina radila je na seriji slika ogromnih dimenzija, koje karakterišu pažljiva izrada i neprekinuta veza sa svetom duhova. Do tog trenutka, niko van njenog kruga kolega umetnika nije pokazao bilo kakvo interesovanje i uskoro će, na spiritualističkoj konferenciji, slike napokon ugledati svetlost dana. Dok Hilma razmišlja o putu koji ju je doveo do ovog trenutka, svet se možda zatekao na rubu značajnog umetničkog otkrića – osim ako ipak nije prerano za njenu osvežavajuću, radikalnu novu viziju apstrakcije u slikarstvu.

U romanu Nevidljivom hramu, sada nadaleko poštovana i avangardna umetnica Hilma af Klint, feministička pionirka i spiritistički medijum, oživljava u svom vremenu. Ispričan u prvom licu i zasnovan na godinama istraživanja do sad neotvorene i previđene arhivske građe, Nevidljivi hram je smeli, sveobuhvatni roman o usamljenosti i otuđenju koje prate potragu za jedinstvenom umetničkom vizijom koja je umnogome nadmašuje granice onoga što drugi mogu da vide. To je takođe portret strasnih veza koje omogućavaju takvu potragu, o poverenju i tajnama u kreativnoj zajednici, i o jednom životu – na granici zemaljskog i duhovnog, ezoteričnog i svakodnevnog – koji će zauvek redefinisati umetničku istoriju.

Biografija autorke:

Ida Teren je diplomirala istoriju i radi kao slobodna kulturna i književna kritičarka nakon što je deset godina bila stalna književna kritičarka za Svenska Dagbladet, jedne od najvećih švedskih novina. Rođena je i odrasla u Vernamu, na jugu Švedske, a trinaest godina je živela u inostranstvu, u mnogim zemljama širom Evrope, kao i u Njujorku, Los Anđelesu i Šangaju. Danas živi u Stokholmu sa suprugom i dvoje dece. Pre nego što se fokusirala na pisanje puno radno vreme, radila je kao model i glumica (sa malim ulogama u igranim filmovima Blondie, Something’s Got to Break i The Girl with the Dragon Tattoo) i svirala u alternativnom bendu. Godine 2020, Ida Teren je, kao prozna autorka, debitovala s romanom Att omfamna ett Vattenfall (Grleći vodopad), uz veliko priznanje kritike. Napisala je nekoliko knjiga za decu i objavljivala fikciju u časopisu Granta. Osnivačica je i ko-urednica književnog i umetničkog časopisa CONST Literary Preview. Od 2021. godine, vodi podkasta Kulturbarnen s muzičarem Pontusom de Wolfeom.

Prethodni radovi:

Grleći vodopad (oktobar 2020) – Natur & Kultur (švedski), Malvern

Publishing (češki), Vakxikon Publishing (grčki)

Sloboda, jednakost & sestrinstvo: Tekstovi 2007–2017 (maj 2017),

Mondial (švedski)

Pohvale za Grleći vodopad:

„Briljantan roman o palim ženama.” – Dagens Nyheter

„Prelep debitantski roman.” – Expressen

„Elegantan debi misteriozne lepote.” – Dalademokraten

„Fin i suptilan debi o pokušaju da pronađete svoje mesto u životu.” – Femina

„Ida Teren piše prelepu prozu i ima sluh za dijalog koji mnogim

švedskim piscima nedostaje. Priča o Džun Mensfild je zavodljiva,

poetska i nasilna u isto vreme. Podseća me na rane romane Sare

Stridsberg.” – Svenska Dagbladet

„Veoma mi se dopada roman Ide Teren… To je prefinjeno pisanje.” – Arbetarbladet

„Pristupačan roman koji se čita u jednom dahu. Uprkos teškim

iskustvima koja su prikazana, to je vedar roman, pun nade, o tome

koliko je važno izdržati dok bol ne prođe.” – Bernur

Rezidencijalni boravak Ide Teren odvija se u okviru projekta Centers of Periphery 2.0  koji su kreirali Littfest iz švedskog grada Umea i Udruženje KROKODIL iz Beograda, s ciljem jačanja veza između nordijske i postjugoslovenske kulturne scene i razvoja snažne osnove za saradnju; promovisanja demokratskih vrednosti, slobode izražavanja i ljudskih prava kroz književnu razmenu; pojačavanja perifernih i/ili nedovoljno zastupljenih glasova i stvaranja mogućnosti za dijalog. Aktivnosti projekta će obuhvatiti dva okupljanja književnih profesionalaca u Beogradu i Geteborgu 2025. godine i festivalsku razmenu između KROKODILa i Littfesta 2026. godine, kao i šest mesečnih rezidencijalnih boravaka za književne stvaraoce iz Švedske u Beogradu, uključujući javne događaje i sastanke s relevantnim književnim i kulturnim akterima. Projekat želi da podstakne književnu razmenu između ova dva periferna regiona Evrope pružanjem platformi za diskusiju o ključnim temama, kao što su demokratija, ljudska prava i sloboda izražavanja, te ključni savremeni književni izrazi ovih osnovnih vrednosti.

Projekat Center of Periphery 2.0 podržava Švedski Institut.